السبت، ١١ أكتوبر ٢٠٠٨

لما امتحان البكالوريوس يتسرب .. يبقى انت اكيد اكيد اكيد يعنى للاسف فى مصر !!!

بعيدا عن النقد الاجوف الذى يهدم اكثر مما يبنى .. و عن النواح و العويل .. و عن التراشق بالتهم و الالفاظ .. و بعيدا عن الجلوس فى ابراج عالية و التسلى بالحكم على الناس ...
بعيداً عن كل ذلك ..
انظروا معى لتلك الكارثة !!
طلبة فى آخر عام دراسى بالكلية .. بعد أشهر قليلة جداً سيصيرون اطباء مسؤلين عن حياة مرضى.. اقل غفلة او اهمال قد يودى بحياتهم! مطلوب منهم التعايش مع 200 جنيه مرتب.. و العمل بضمير و امانة.. كل ده كلام ممكن يقبل! المفروض عليهم ايام الكلية يتعاملوا مع اساتذة يقولون عن انفسهم انهم "يكرمون ابناء زملائهم" !! ليس بمساعدتهم علمياً و رفع ادائهم و كفائتهم- و هو شىء و ان كان غير عادل الا انه يمكن التعامل معه على انه قد يفيد المريض حين يكون الطبيب مؤهلا !!- و لكن لضيق الوقت لذلك يكتفون برفع درجاتهم فى الامتحانات العملية و الشفوية.. و التى تزداد نسبتها فى مجموع الدرجات كل سنة عن سابقتها... و هذا-اى ازدياد النسبة- لاهمية ذلك للطبيب.
و بعض هؤلاء الاساتذة -المحترمين- حين يمتحنك عملى أو شفوى و تخطئ .. "يهبّ فيك" و تسمع كلام من عينة "انت هتبقى دكتور ازاى؟؟ .... و قد يتطور الامر الى السب، والذى قد يتعداك ليصل للناس الغلابة اللى فى البيت اللى كل املهم ان ابنهم او بنتهم يبقى دكتور(ة) محترم(ة)!! مع انك لو انتظرت لترى زميلك اللى بيمتحن بعدك او رأيت اللى قبلك تلاقى الاستاذ "المحترم" بيسأله أسئلة عمر واحد زيك ما يعرف يجاوبها .. يعنى لما يسألك "بابا ازيّه؟ و ماما ازيّها؟ و بابا هيرجع م السفر امتى؟ ... " هتقول ايه يعنى ؟؟... ما علينا .. و هذا وضع اعتدنا التعامل معه منذ السنة الأولى-ولا ادرى كيف تأقلمنا مع مثل هذا الظلم، و لكنها للاسف ثقافة شعب!!- و كان اكثر من يُظلم فى ذلك هم ابناء الاساتذة الذين لا يلجأون لزملائهم ليلة الامتحان حتى "يتوصّوا" بهم ! فهؤلاء لم ينلهم الا الظن و نظرات الزملاء الغاضبة و الحاقدة !!

برده كل ده كلام قديم ... اما الجديد بقى الذى جعلنى أكتب ذلك الآن هو امتحان النظرى، تخيل معى امتحان البكالوريوس، و بعده التخرج، ثم 3 شهور و نصبح اطباء!!! لما امتحان النظرى، و الذى كان ما نصبّر به انفسنا بما بقى من العدل، يعنى كنا نظن انه لا يمكن ان تصل الـ"واسطة" اليه، على اعتبار ان له نظام آخر و ارقام سرية و "كنترول" يصعب اختراقهم! و كانت المحاولات التى نراها لتحايل على ذلك من قبل ان ياتى الاستاذ او الاستاذة الجامعى(ة) الى الطالب-ابن زميله- فى اللجنة و يلقنه بعض الاجابات، و كانت هذه غالباً حالات فردية و عادة ما يكون هذا الطالب نفسه ينجح فقط !!
كل ده قديم .. و كانت كل سنة تنتشر بعض الشائعات ان امتحان النظرى اتسرّب، أو ان الاستاذ الفلانى اعطاه للطلبة اللى عنده فى الكورس، و تكون الشائعات أقوى كثيراً حين يكون هذا الأستاذ هو رئيس القسم، و معروف عنه انه "بتاع كورسات" !! كل هذا كان يدخل بالنسبة لى فى اطار الشائعات.. طلبة مغلولين و امتحان صعب و احساس بالاضطهاد و ثقافة كراهية فى المجتمع .. كل خذا كفيل بظهور مثل هذه الشائعات! ... و لكن ما حدث هذه المرة ، و فى امتحان البكالوريوس، ان الشائعات -او التى كانت كذلك بالنسبة لى- صارت واقعاً اراه وليس فقط اسمع عنه، حين يصل التسريب الى ما دون الاساتذة الكبار الى الصغار "بتوع الكورسات" ايضاً، و يصل الامر ان تاتى مكالمة هاتفية لصديقى يعرض عليه فيها الامتحان -او ما يسمى بالتوقعات الاكيدة- و يرفض هذا الصديق، و كلم غيره لم يرفض، و لا استطيع لومهم كثيراً، حين تنعدم الاخلاق و القيم، حين نكون فى مكان "الاساتذة" فيه هم من "يسرّبون" الامتحان!
و الطريف فى الامر - و شر البلية ما يضحك- ان هذا التسريب لا يترك ادلة الا ما يُقال و ما يُسمع، فهو لا يحتاج الى اظرُف مغلقة، و لا غير ذلك، فامتحان من 8 اسئلة كل منها فى فرع لا يحتاج الا ان يقول هذا لذلك "اجعله يركز على موضوع كذا و كذا" و بهذا يكون الامتحان تم تسريبه !! دون ان يمكنك الامساك بدليل واحد!!! و هذا هو ذكاؤنا -نحن المصريين- و الذى لا نستخدمه عادة الا فى السرقة و الاحتيال!!

المهم.. هذا ما حدث !! و لنرى ماذا سيكون رد الفعل!

و أخيراً تحضرنى آية تقول: "وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُواْ عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللّهَ وَلْيَقُولُواْ قَوْلاً سَدِيدًا {4/9}" سورة النساء.

و "إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ" 11 سورة الرعد.

ايمن والى
طب الاسكندرية
11/10/2008

هناك ٣ تعليقات:

اسلام صديق يقول...

اول تعليق


في البداية يا ايمن ارجو ان ربنا يكون يوفقك في الامتحان ده والي جاي باذن الله

عايز اعلق علي نقطتين الاولانية مش كل حاجة وحشة نحاول نعلقها علي مصر

العيب فينا احنا

ثانيا بداية من اسلوب التعليم المتخلف
الي الامتحانات الاكثر تخلفا الي الكوسة

الي الغش ف الامتحانات الي التسريب

عايز النتيجة تكون ايه غير دكتور ماعندهوش ضمير وبيبيع نفسه عشان الفلوس
صراحة الي بيقبل علي نفسه كله ده

مش عارف حيعيش ازاي ويكون راضي وفرحان بالمكانة الي حيوصلها بالغش والكوسة والتسريب ثلاثي التخلف

للاسف
حتي موضوع الغش انا شوفته بنفسي بين ناس متدينين وربما اسمعوك كلاما يبكي له قلبك ولكن فعلهم ينافي قولهم هم للنفاق والله اقرب

افتي الشيخ عطية صقر رحمه الله ان كل انسان بيغش عشان يحصل علي وظيفة او مكانة علمية الفلوس الي حتجيله من المكان ده حرام

Unknown يقول...

ياه ... أخيرا لقينا رفاق على طريق الشقاء والعناء ..... يا سيدى أدعوك أن تزور مدونتنا تهييسة واللى بيكتب فيها 6 طلبة فى تالتة طب ..... الحاجة التانية ... ان انا الكلام دة شفته فى سنة اولى وتانية بالهبل ... ولكن ان تجده فى بكالوريوس فتلك قمة الوقاحة .....لأوالمصيبة الاكبر ان الطلبة مش حاسّين ان دى حاجة حراااااااام ..... أنا يا سيدى فى سنة أولى عرضت عليّا دكتورة الكورس فى مادة من المواد انها تجيبنى فى لجنتها فى الشفوى ......رفضت.... نظر الى زمايلى نظرة الدرويش المجنون ... اصررت على الرفض .....شاء العلى القدير بعد كل هذا أن أدخل فى الشفوى معها ... وعطتنى الدرجة النهائية ... ولكن الحلااااااال ..... أيها الغشاش: افعل ما شئت فان ما عند الله لا ينال الا بمعصيته

4BE يقول...

ya ayman dee mosh adya dee men ayamna e7na ba2a 7asal ma3ana 7aga mo7'talefa. zay ma enta 3aref en elbatna kanet ayamna f el bakaloryos w kanet wara2a 2oola w wara2a tanya. w byb2a ma3roof elmawadee3 ely gaya fe kol wara2a 3ashan el mozakra. fa 2oom kan fe 7ad men welad el nas el mohemeeeeen ;)3ashan teb2a momayaza 2oom gabo so2al f branch men elwara2a eltanya fel wara2a el2oola 3ashan ydmano en ma7adesh ygaweb 3aleh. elso2al kan men 25 marks mesh adya awee shwayet faka f 950 daraga. w gabo so2al el cardiology management of ACUTE heart failure men 60 marks. elmohem fe nas tanyeen men awlad el nas el mohemeen ma3agabhomsh el kalam da 3ashan makanoosh fel soora. w kaman gawbo so2al el cardiology 3ala eno CHRONIC heart failure 3ashan da kan elso2al el dareg. elmohem elmawdoo3 resy en elqwa el7'afya edret t7'alee elso2al ely mosh f makano men 8 marks instead of 25 3ala 7ad ma sama3na, w so2al el cardiology ba2a kolo syan ely katab acute zay el katab chronic wa aho kolo bortoqal,:) w bas adeena et7'aragna w zay elfol, ya 3am ya 3am seebak enta shaklak bas ba2et btesherab maya ma3danya mosh bteshrab men nelha ;)